Laman

Blog Archive

Category

tutorial teuton

Ok.. sebelum ini saya buat tutorial untuk playing defense (masih belum siap). Sekarang saya akan buat tutorial kepada mereka yang suka bermain secara aggressive. Jika ada yang mahu menokok tambah atau memperbetulkan tutorial ini dipersilakan. Saya bukannya tahu tentang semua jadi jika ada yang salah saya harap ada yang menegur.

Troops selection I: Teutons Cool

Kenapa saya pilih Teutons sebagai pilihan pertama? Bagi saya Teutons adalah tribe yang paling senang untuk digunakan oleh mereka yang suka bermain Travian secara aggressive. Kos untuk membina askar Teutons juga sangat murah. Teutons juga mempunyai kelebihan plunder (merampok) hasil jiran tetangga dan mampu membawa hasil plunder yang banyak dan time travel basic unitnya agak laju.


Awal permainan:
Pada peringkat awal permainan Teutons mestilah train clubsmen secepat yang boleh. Jika boleh terus dapatkan barrack dan terus raid jiran selepas dapat 2 (DUA) clubsmen.

Main Building level 3 >> Rally Point level 1 >> Barrack >> train 2 clubsmen >> raids (mula merampok)

Raids:
Sekarang masalahnya mahu raids siapa? Ok.. hati-hati.. jangan salah pilih target. Silap langkah kamu akan diserang balas. Buat permulaan pilih dulu village yang populationnya kurang daripada 10, jika tiada pilih population kurang daripada 15, jika tiada juga pilih population kurang dari 20.

Pastikan tribe yang kamu raids adalah dari tribe romans sahaja. Seboleh-bolehnya elakkan dari menyerang teutons/gauls buat permulaan. Hasil rampokan kamu itu kamu gunakan untuk menambah bilangan clubsmen. Sehingga clubsmen kamu berjumlah lebih kurang 20 units.

Setiap clubsmen boleh plunder 60 resources. Setiap unit mempunyai kapasiti plunder yang berbeza. Contohnya setiap axesman boleh plunder 50 resources dan spearmen pula 40 resources.


Lihat pada gambar di atas:
- bounty = 962+962+733+403 = 3, 060
- 51 clubsmen X 60 resources = 3, 060
Ini bermakna di village yang kamu rampok masih mempunyai banyak resources lagi kerana clubsmen kamu telah membawa balik hasil yang maksimum. Jadi kamu perlu raids village itu sekali lagi sehingga village itu tiada lagi resources.

Berdasarkan contoh tadi, ingat kembali, raids kamu yang pertama (1st raids) adalah menggunakan 2 clubsmen, jadi jika jumlah bounty kamu adalah 120 (2 clubs X 60) maka kamu boleh raids village itu sekali lagi.. dan lagi.. dan lagi.. dan lagi.. sehingga kamu puas hati. :twisted: :twisted:

Apabila clubsmen sudah 20, kamu gunakan resource untuk buat:
1. upgrade semua crop jadi level 1
2. granary lv 1 >> warehouse lv 1 >> granary lv 2 >> warehouse lv 2 >> granary lv 3 >> warehouse lv 3 >> granary lv 4
3. upgrade 3 daripada 6 crops jadi level 2
4. tambah clubsmen sehingga 50
5. upgrade semua resource kamu: lumber lv 3, clay lv 2, iron lv 1, crop lv 2

Pada masa ini crop production per hour kamu akan jadi -ve. Jangan panic. Kerana pada masa ini crop kamu masih banyak digranary. Kamu tak perlu risau dengan angka -ve itu kerana hasil crops dari raids kamu melebihi keperluan crops kamu.




Apabila kamu sudah mempunya 50 clubsmen, kamu sudah boleh mula raids jiran yang mempunyai population 2 kali ganda population kamu.

Market place lv 5

Cranny

Scout

Barrack lv 5 - lebihan irons

150 clubsmen

Barrack lv 10 - lebihan irons

Spearmen


Paladins

To be continue

Ok... saya menciptakan tutorial untuk playing defense teutons (ketika awal2 dan masih belum siap). Tutorial ini dibuat untuk orang yang suka bermain secara Agresif. Kalau ada yang mau menambahkan atau membetulkan tutorial ini, silahkan. Saya tidak tahu semuanya secara pasti, jadi bila ada yang salah, tolong dikasih tau.

Troops selection I: Teutons Cool

Kenapa saya pilih Teutons sebagai pilihan pertama? Bagi saya Teutons adalah tribe yang paling cocok untuk digunakan bagi mereka yang suka bermain Travian secara aggressive. Biaya untuk memproduksi prajurit Teutons juga sangat murah. Teutons juga mempunyai kelebihan dalam hal plunder (merampok) kekayaan para tetangga dan mampu membawa hasil plunder yang banyak dan time travel basic unitnya cukup cepat.


Awal permainan:
Pada awal permainan, Teutons harus secepatnya memproduksi Clubsmen. Jika bisa, dapatkan barrack secepatnya dan terus raid desa tetangga setelah dapat 2 (DUA) clubsmen.

Main Building level 3 >> Rally Point level 1 >> Barrack >> train 2 clubsmen >> raids (mulai merampok)

Raids:
Sekarang masalahnya adalah mau raids siapa?? Ok.. hati-hati.. jangan salah pilih target. Salah langkah maka kamu akan balas diserang. Buat permulaan pilih dulu village yang populationnya kurang dari 10, kalo ngga ada, pilih population kurang dari 15, kalo ngga ada juga pilih population kurang dari 20.

Pastikan tribe yang kamu raids adalah dari tribe romans SAJA. Sebisa mungkin jangan sampai nge-raid tribe Teutons dan Gauls. Hasil rampokan kamu itu kamu gunakan untuk menambah jumlah clubsmen yang kamu miliki. Sehingga clubsmen kamu berjumlah kurang lebih 20 units.

Setiap clubsmen bisa plunder 60 resources. Setiap unit mempunyai kapasitas plunder resources yang berbeda2. Contohnya setiap axesman bisa plunder 50 resources sedangkan spearmen 40 resources.


Lihat pada gambar di atas:
- bounty = 962+962+733+403 = 3, 060
- 51 clubsmen X 60 resources = 3, 060
Ini berarti di village yang uda kamu rampok MASIH mempunyai banyak resources lagi, karena clubsmen kamu telah membawa balik hasil maksimum. Jadi kamu perlu raids village itu sekali lagi sehingga village itu ngga punya lagi resources.

Berdasarkan contoh tadi, ingat kembali, raids kamu yang pertama (1st raids) menggunakan 2 clubsmen, jadi jika jumlah bounty kamu adalah 120 (2 clubs X 60) maka kamu bisa raids village itu sekali lagi.. dan lagi.. dan lagi.. dan lagi.. sampai kamu puas. :twisted: :twisted:

Apabila clubsmen sudah mencapai 20, gunakan resources yang kamu miliki untuk:
1. upgrade semua crop jadi level 1
2. granary lv 1 >> warehouse lv 1 >> granary lv 2 >> warehouse lv 2 >> granary lv 3 >> warehouse lv 3 >> granary lv 4
3. upgrade 3 daripada 6 crops jadi level 2
4. tambah clubsmen sehingga 50
5. upgrade semua resource kamu: lumber lv 3, clay lv 2, iron lv 1, crop lv 2

Pada masa ini crop production per hour kamu akan jadi -ve. Jangan panik dulu. Kerana pada waktu ini crop kamu masih ada banyak digranary. Kamu ngga perlu bingung dengan angka -ve itu karena hasil crops dari raids kamu nantinya akan melebihi keperluan crops kamu.




Apabila kamu sudah mempunyai 50 clubsmen, kamu boleh mulai raids tetangga yang mempunyai population 2 kali lipat daripada population kamu sendiri.

Market place lv 5

Cranny

Scout

Barrack lv 5 - kelebihan irons

150 clubsmen

Barrack lv 10 - kelebihan irons

Spearmen

Paladins

To be continued Tongue

UserOnline

ChatUser